„Knygos meno paroda: Iliustracija ir knyga“

2015 m. rugsėjo 15 d. - spalio 3 d.

 

 

„The Exhibition of Book Art: the Illustration and the Book“

September 15 – October 3, 2015

 

Arka atostogos

 

Knygos meno trienalė: iliustracija ir knyga

 

Knygos meno trienalė rengiama kas treji metai, dalyvauti joje kviečiami visi profesionalūs dailininkai, iliustruojantys knygas. Parodos ekspozicijai atrinkta 30 įvairios kartos autorių, kurie pristato naujausius, per pastaruosius trejus metus sukurtus kūrinius. Parodoje dominuoja vaikų knygų iliustracijos, kuriomis siekta vaikui perteikti kitokį, per personažus ir siužetą sukurtą pasaulį. Parodoje taip pat matysite ir kūrinių, kurie nepriskiriami vaikų knygų kategorijai. Paroda turi ir edukacinį siekį, joje eksponuojamos jau atspaustos knygos, todėl žiūrovas turės galimybę palyginti, kaip dailininko kurti originalai skiriasi nuo knygos spaudos darbų, lankytojas galės čia ir dabar atlikti savo „tyrimą“ ir pasidalinti įspūdžiais.
Parodos tikslas – atskleisti plačią kuriančių dailininkų panoramą, suartinti dailininką ir knygų leidėją, sudaryti galimybę leidėjams apžvelgti trejų metų knygų iliustracijų „derlių“. Per ilgalaikę patirtį susiformavo knygos meno trienalės formatas. Šalia pagrindinės konkursinės ekspozicijos veikia dvi lydinčiosios parodos. Vienoje išsamiai pristatomas ankstesnės parodos laureatas. 2012-ųjų metų laureate tapusi Ieva Babilaitė pristato savo autorinę parodą. Kitoje – knygos meno „klasikas“: dailininko Rimvydo Kepežinsko kūryba yra parodomas jo indėlis į knygos meną. Paroda yra konkursinė, tad iliustracijos buvo vertintos profesionalių dailininkų ir dailėtyrininkų sudarytos komisijos. Šiemet įteiktos trys piniginės premijos I, II, III, du diplomai ir vardinė dailininko Algirdo Steponavičiaus premija..
Dailininkui Rimantui Roliai skirta I-oji premija už iliustracijas autorinei paveikslėlių knygai „5 dienos nuotykių“ (2013). Iliustracijos išsiskiria itin inovatyvia dailės forma, už kurios slypi moderniai perteikta tradicija. Šios iliustracijos 2014 m. buvo parodytos tarptautinėje Bolonijos vaikų knygų parodoje ir pelnė specialų pažymėjimą.
II-oji premija paskirta Birutei Zokaitytei už iliustracijas Justino Žilinsko nuotykių apysakai „Mano Vilnius mano“ (Aukso žuvys, 2015). Iliustracijos kurtos remiantis įvairia istorine Vilniaus miesto medžiaga, tad jos leidžia pažinti miesto paminklus ir patirti kelionę laiku. Dailininkės iliustracijos – kaip neišsiųsti laiškai savo mylimam gimtajam miestui.
III-oji premija paskirta dailininkės Linos Igataki iliustracijoms savos kūrybos grafinei novelei „Rytojaus paveikslėlių knyga“ (2013). Šios iliustracijos jau įvertintos specialiu prizu tarptautiniame iliustracijos festivalyje Ukrainoje (COW 2015).
Diplomu apdovanota Jūratė Račinskaitė už mišrios technikos iliustracijas pačios autorinei knygai „Taškuva raganytėms“ (Versus aureus, 2013). Šioje žaidybinėje atraktyvios struktūros knygelėje iliustracijos jungiamos su žaidimo elementais. Iliustracijos įvertintos už knygos veikėjo originalumą.
Kitas diplomas „už kantrią meistrystę“ atiteko dailininkei Linai Dūdaitei už iliustracijas latvių rašytojo Jurio Zvirgdinšo apysakai „Liūto riaumojimas“ („Lauvas Rūciens“, Ryga: Petergailis, 2015). Šiose iliustracijose puikiai dera dailininkės meistriškumas ir kruopštumas, piešiniai pasižymi ypatinga nuotaika, išsiskiria veikėjų charakteriais, bendru stiliumi.
Dailininko Algirdo Steponavičiaus vardo premija paskirta grafikei Irenai Teresei Daukšaitei-Guobienei už pasakų iliustracijas. Dailininkė atrado tik jai būdingą meninį braižą, su kuriuo nesiskiria jau daugelį savo kūrybos metų. Taigi vardinė premija tarsi sustiprina jos „vientisą meninį balsą“.

 

Ieva Babilaitė

Ieva Babilaitė (g. 1973) yra plataus meninio spektro dailininkė, iliustravusi daugiau nei 10 vaikams skirtų knygų, kelių iš jų ir autorė, ir dailininkė. Jos darbai įvertinti daugeliu premijų ir apdovanojimų. Paveikslėlių knyga „Skrisiu“ (2014) įtraukta į IBBY Garbės sąrašą.
Parodoje eksponuojamuose kūriniuose labai ryški jos individualaus stiliaus kaita. Aiškiai matyti, kad dailininkė pasuko geometrinių formų raiška ir naujų vaizduojamųjų išraiškos priemonių paieškos keliu. Šį poslinkį žymi Prano Mašioto knygelės „Kiškis smaližis“ (2013) iliustracijos. Kūrybos medžiaga dailininkė pasirinko ne pieštuką, o tai, kas supa mus, – įvairius trupinius ir traškučius, karpinius ir skiautes. Iš šių kasdienybės „triuškių“ sąmoningai išplėstame horizontaliame formate dailininkė kuria panoraminio pobūdžio peizažinius vaizdus, juos redukuodama į meninę iliustracijos kalbą, tik kur ne kur įpiešdama būtinus veikėjus. Atrodo, kad dailininkė eksperimentuoja, tačiau meninė klausa jos neapgauna – knyga pulsuoja išmone, kūrybingumu, į kurią papildomai įsijungia daikto apčiuopiamumo (šešėlių, faktūrų, formų) žaismės.
Kitoje savos kūrybos paveikslėlių knygos „Skrisiu“ iliustracijose dailininkė iš geometrinių formų konstruodama piešinį pasakoja paukštuko, norinčio, bet negalinčio skristi, istoriją. Parodoje galime raiškiai matyti du paveikslėlių knygos kūrybos etapus – iliustracijų kūrimą ir knygos konstravimą. Tai dvi skirtingos kūrybos sritys, tarsi atskiri indai, kuriuos sujungia knygos dailininkė-konstruktorė, kuri mato ir žino, kaip jungiasi ir keičiasi formos, kur randasi ir kur pranyksta piešinys, kaip klojasi naujas siužetas.
Parodoje eksponuojamas ir naujas Ievos Babilaitės kūrinys – tai abstrakčios individualios technikos Psalmių interpretacijos Šventojo Rašto tema.

 

Rimvydas Kepežinskas

Dailininko Rimvydo Kepežinsko (g. 1956) braižas gerai pažįstamas ne vien tik Lietuvos meno gerbėjams. Jis parodose Lietuvoje ir užsienyje dalyvauja nuo 1980 metų, dirba knygų iliustracijų, plakato, kaligrafijos, estampo ir grafinio dizaino srityse, daugiau žinomas kaip knygų iliustratorius ir kaligrafas. Jo kaligrafiniai plakatai „Life“ festivaliui (1995) ir Birštono džiazo festivaliui (1996) tapo kultiniais Lietuvos plakato meno pavyzdžiais. Dailininkas iliustravo apie 50 knygų, atspaustų Lietuvos ir užsienio leidyklose, apdovanotas keliomis premijomis, o 2006 m. jam įteikta Lietuvos Nacionalinė kultūros ir meno premija. Paskutiniais kūrybos metais jis tarsi sugrįžo į savo puikiai įvaldytą akvarelinio piešinio techniką, ja kurdamas vaikų knygų iliustracijas. Šmaikštumas, niekada neapleidęs jo kūrybos, tarsi naujai suskamba paskutinių metų vaikų knygų iliustracijose – Vytauto V. Landsbergio knygoje „Erelių sakmė“ („Dominicus Lituanus“, 2012) ir nuotaikingoje Audros Baranauskaitės istorijoje „Pelikanas Antanas ir taksas Pranas, arba Kaip svarbu pasiklydus rasti draugą“ („Apostrofa“, 2014). Knyga apdovanota knygos meno konkurse „Vilnius 2014“ knygos vaikams kategorijoje, IBBY Lietuvos skyriaus pripažinta gražiausia knyga mažiausiems skaitytojams.
Parodoje eksponuojami mažiau Lietuvoje matyti ar jau primiršti dailininko kūriniai. Tai užsienio („Grimm Press“) ir Lietuvos spaustuvėse išleistų knygų iliustracijos. Dailininkas daugiausia kuria ir atpažįstamas dėl akvarelės technikos meistriškumo, jam puikiai pavyksta suderinti akvarelinį spalvos skaidrumą ir lengvą, tiksliai grakštų kaligrafinį potepį. Nors jo iliustracijose dažniausiai vaizduojami žvėrys, rečiau žmonės, tačiau įspūdingiausios yra charakteringos šunų iliustracijos.